Chude lata na lokatach. Lepiej nie będzie

Chude lata na lokatach. Lepiej nie będzie

Chude lata na lokatach. Lepiej nie będzie

Felieton z cyklu: Inwestowanie ma się rozumieć

Opublikowany

Polacy od kilku lat nie mogą wyjść z szoku, że odsetki od lokat w bankach są tak niskie. Zwykle poniżej 1% rocznie. Za trzymanie pieniędzy na ROR-ach nie dostajemy z reguły nic. To się w głowie nie mieści, bo kilka-kilkanaście lat temu banki płaciły za depozyty 7-8%, a nawet więcej. Co się dzieje? Dlaczego bankom nie zależy na naszych oszczędnościach?

Byliśmy przyzwyczajeni od pokoleń, że ceny szybko rosną, a pieniądz równie szybko traci na wartości. Tak było w czasach komunistycznych i w pierwszych latach zmian po 1989 roku. Wzrost cen, zwany fachowo inflacją, przekładał się na wysokie oprocentowanie kredytów, a także na wysokie odsetki od lokat w bankach.

W krajach rozwiniętych, w Europie Zachodniej czy USA, inflacja raz rosła, raz spadała. Zależało to od zmian w gospodarce. Gdy koniunktura była dobra, rosła produkcja, a spadało bezrobocie. Gdy mocno spadło, pracodawcom trudniej było znaleźć pracowników, a ci zaczynali domagać się podwyżek płac widząc, że firmy zarabiają i mają z czego płacić. Wzrost płac stopniowo przekładał się na wyższe ceny. Wtedy banki centralne podnosiły stopy procentowe, aby hamować wzrost cen, co osłabiało koniunkturę, prowadząc często do recesji i bezrobocia.

W każdym razie odsetki od kredytów i depozytów raz rosły – a potem spadały. Ludzie byli do tego przyzwyczajeni, rozumieli ten świat.

A teraz i na Zachodzie, i w Polsce, inflacja i odsetki od depozytów spadły i latami utrzymują się na poziomie niewiele wyższym od zera. Dlaczego?  

Pierwszy powód to zmiany na rynku pracy. Mamy niskie bezrobocie – a w niektórych regionach kraju możemy powiedzieć, że nie ma go wcale. Pracownicy powinni więc coraz śmielej domagać się podwyżek. Wtedy wzrosłyby ceny i odsetki od kredytów i depozytów. Ale tak się nie dzieje, bo rynek pracy jest o wiele bardziej elastyczny i trudniejszy dla pracowników. Wielu prowadzi własną działalność (nieraz wymuszoną przez pracodawców), pracuje na niepełny etat, na czasowych, niepewnych umowach. Rzesze młodych, wykształconych ludzi pracują za małe pieniądze poniżej swoich kompetencji. Jest duży przepływ pracowników między krajami – u nas pracuje ponad milion Ukraińców. Pracownicy nie są więc roszczeniowi. To trzyma ceny w ryzach.

Drugi powód to nowe technologie, które coraz bardziej zastępują pracę człowieka. Jeszcze kilkanaście lat temu nie śniło się nam, jak wiele prac można zautomatyzować. Dziś czymś normalnym są kasy samoobsługowe w sklepach, bank w komórce, samodzielna odprawa na lotnisku, zakupy online. Kto wie, może doczekamy się nawet automatycznych fryzjerów, przynajmniej męskich. Pracownicy to widzą i … nie wychodzą przed szereg, nie domagają się podwyżek, bo boją się utraty posady. Technologia powoduje, że można tanio wytwarzać towary i świadczyć usługi na masową skalę. Globalizacja zatrzymuje wzrost cen i trzyma inflację niewiele powyżej zera.

Wniosek? Dla oszczędzających w banku dobrze już było. Mamy chude lata. W najbliższej przyszłości – a może i w dalszej – lepiej nie będzie. Odsetki od depozytów w bankach będą na poziomie 1% lub mniej. Jeśli to dla nas za mało, trzeba szukać rozsądnych alternatyw. Bo 7-8% odsetek na lokatach możemy już nigdy nie zobaczyć…

Marek Przybylski, prezes Aviva Investors TFI

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Czego Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu mieszkania?

temu

Aż 82% Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania może ubezpieczyć rower. 64% nie zdaje sobie sprawy, że dzięki takiej polisie może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu. A połowa zapytanych mylnie uważa, że ubezpieczenia nieruchomości nie można kupić przez internet. Czego jeszcze Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu swoich czterech kątów? Aviva przygotowała zestawienie Top 7 na podstawie wyników badania ARC Rynek i Opinia.
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Czego Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu mieszkania?

temu

Aż 82% Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania może ubezpieczyć rower. 64% nie zdaje sobie sprawy, że dzięki takiej polisie może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu. A połowa zapytanych mylnie uważa, że ubezpieczenia nieruchomości nie można kupić przez internet. Czego jeszcze Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu swoich czterech kątów? Aviva przygotowała zestawienie Top 7 na podstawie wyników badania ARC Rynek i Opinia.
Wakacyjny boom na ubezpieczenia mieszkań i domów

temu

Miesiące wakacyjne to nie tylko boom na ubezpieczenia podróżne, ale także mieszkaniowe. Przed wyjazdem na urlop Polacy częściej myślą o bezpieczeństwie swojego domu. Teraz w Avivie mogą ubezpieczyć mieszkanie zarówno na czas wyjazdu, jak również na rok, dwa lub trzy.