Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

Opublikowany

W najbliższych latach lokaty bankowe można traktować bardziej jak sejf niż inwestycje – z tego zdaje sobie sprawę niemal połowa Polaków. Część z nich rozgląda się za bardziej dochodowymi formami lokowania oszczędności. Mężczyźni (44%) częściej niż kobiety (26%) deklarują poszukiwanie alternatywy dla lokat. Panowie częściej niż panie mają „na radarze” obligacje skarbowe i fundusze inwestycyjne, natomiast kobiety chętniej ulokują swoje oszczędności w mieszkanie lub działkę. Takie wnioski płyną z badania „Czy to już koniec niskooprocentowanych lokat?” zrealizowanego dla Avivy.

Z badania wynika, że kobiety są bardziej zachowawcze w decyzjach finansowych – 27% z nich woli trzymać swoje pieniądze w banku, a 26% poszuka alternatyw dla lokat. Mężczyźni podchodzą do tematu nieco odważniej – 22% nadal pozostanie przy lokacie, ale już 44% spróbuje innych form lokowania oszczędności.

Co zamiast lokaty?

Mężczyźni chętniej niż kobiety rozważają instrumenty finansowe. Co piąty respondent wskazał na obligacje skarbowe jako alternatywę dla lokaty bankowej, podczas gdy to rozwiązanie wybrało tylko 10% kobiet. Również więcej panów patrzy w stronę funduszy o niskim ryzyku (18%) przy 15% wskazań pań. Niezależnie od płci, największa grupa zainwestowałaby w nieruchomości – 56% kobiet przy 46% wskazań mężczyzn.

Badanie pokazuje subtelne różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do lokowania oszczędności, jak i wspólną skłonność do inwestowania w nieruchomości. Wciąż pokutuje przekonanie, że na nieruchomościach się nie straci. Tymczasem dom, mieszkanie lub działka to inwestycja obarczona sporym ryzykiem, szczególnie jeśli nie jest przeznaczona na własne potrzeby.

Marek Przybylski, prezes Aviva Investors TFI

Online czy offline?

Różnice w podejściu do lokowania oszczędności widać także na poziomie zasięgania opinii i sposobu korzystania z usług finansowych. Mężczyźni najchętniej wszystko sprawdzą i załatwią online – taki sposób uzyskania informacji i dokonania inwestycji wybrało aż 46% z nich. Wśród pań ten odsetek jest niższy i wynosi 33%. Kobiety chętniej wysłuchają opinii doradców – 36% vs 29% mężczyzn.

Między lokatą a funduszami 

Osoby oszczędzające na lokatach bankowych, które zainteresowały się funduszami inwestycyjnymi,  napotykały do tej pory na wiele barier. Trudny język, skomplikowana i rozbudowana oferta czy wysoki poziom ryzyka odstraszały większość Polaków. W takim kontekście powstał serwis Aviva24.pl. Prosty język, przystępne materiały edukacyjne, tylko 5 funduszy do wyboru i możliwość załatwienia wszystkich spraw przez internet – to podstawowe atuty nowej propozycji Aviva Investors TFI.

Metodologia badania:

Badanie „Czy to już koniec niskooprocentowanych lokat?” zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Avivy. Ankiety zrealizowano metodą wspomaganych komputerowo wywiadów indywidualnych (CAWI) na próbie 909 respondentów w dniach 12-18 lutego 2018 roku.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Czego Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu mieszkania?

temu

Aż 82% Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania może ubezpieczyć rower. 64% nie zdaje sobie sprawy, że dzięki takiej polisie może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu. A połowa zapytanych mylnie uważa, że ubezpieczenia nieruchomości nie można kupić przez internet. Czego jeszcze Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu swoich czterech kątów? Aviva przygotowała zestawienie Top 7 na podstawie wyników badania ARC Rynek i Opinia.
Pierwsza kampania telewizyjna ubezpieczeń majątkowych Avivy

temu

Aviva pierwszy raz w telewizji reklamuje ubezpieczenia mieszkania i domu. 
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w I połowie 2018 r.

temu

W I połowie 2018 r. Aviva, wraz z BZ WBK-Aviva, wypłaciła klientom świadczenia z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 159 mln zł, oraz odszkodowania z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w kwocie 108 mln zł.
Czego Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu mieszkania?

temu

Aż 82% Polaków nie wie, że w ramach ubezpieczenia mieszkania może ubezpieczyć rower. 64% nie zdaje sobie sprawy, że dzięki takiej polisie może wezwać hydraulika lub ślusarza w przypadku awarii w mieszkaniu. A połowa zapytanych mylnie uważa, że ubezpieczenia nieruchomości nie można kupić przez internet. Czego jeszcze Polacy nie wiedzą o ubezpieczeniu swoich czterech kątów? Aviva przygotowała zestawienie Top 7 na podstawie wyników badania ARC Rynek i Opinia.
Wakacyjny boom na ubezpieczenia mieszkań i domów

temu

Miesiące wakacyjne to nie tylko boom na ubezpieczenia podróżne, ale także mieszkaniowe. Przed wyjazdem na urlop Polacy częściej myślą o bezpieczeństwie swojego domu. Teraz w Avivie mogą ubezpieczyć mieszkanie zarówno na czas wyjazdu, jak również na rok, dwa lub trzy.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.