Fundusze akcyjne górą

09.07.2003

Fundusze akcyjne górą

Opublikowany

Ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe ze znacznym udziałem  akcji - Fundusz Dynamiczny i CU Fundusz Akcji - przyniosły największe zyski w ostatnim roku i półroczu posiadaczom polis na życie z funduszem inwestycyjnym CU. Szczególnie spektakularny jest ponad 27-proc. wzrost wartości jednostki Funduszu Dynamicznego, osiągnięty przy niespełna 13-proc. wzroście indeksu WIG.

Ostatnie 12 miesięcy było udanym okresem dla akcji notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki funduszy agresywnych CU Życie.


Długoterminowa obserwacja rynków finansowych w krajach rozwiniętych pokazuje, że w długim horyzoncie czasowym akcje są bardziej zyskowną inwestycją niż obligacje. Mimo dużych zmienności stóp zwrotu z akcji w poszczególnych latach, w długim terminie ponoszenie większego ryzyka, z jakim wiąże się inwestowanie w akcje, jest wynagrodzone wyższą premią za ryzyko.
Ostatnie kilka lat na polskim rynku kapitałowym charakteryzowało się praktycznie pewnymi, wysokimi zyskami z obligacji, przy bardzo dużej zmienności i niskich zyskach na rynku akcji. Jednak pierwsza połowa 2003  r., jak również perspektywy na przyszłość, pozwalają sądzić, że akcje mogą być atrakcyjnym uzupełnieniem obecnie niżej rentownych obligacji. To dobry prognostyk co do rentowności złożonych portfeli inwestycyjnych, takich jak fundusze ubezpieczeniowe CU Życie.
Dobre wyniki portfeli agresywnych wynikają w części z wysokiego zaangażowania w akcje, ale przede wszystkim z właściwego doboru spółek do portfeli inwestycyjnych. Kluczowe znaczenie w tym okresie miało wyselekcjonowanie odpowiednich firm. Spośród 64 spółek o kapitalizacji ponad 100 milionów zł, notowanych na warszawskiej giełdzie, 9 przyniosło w tym okresie co najmniej 10-proc. stratę, a 18 ponad 50-proc. zysk. Specjaliści z CU, opierając się na analizie fundamentalnej spółek, zdecydowali o zainwestowaniu znaczącej części portfela w spółki z drugiej grupy.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
Mieszkanie jako lokata? Słabe fundamenty

temu

Ceny mieszkań galopują, ale kolejnych chętnych nie brakuje. Kupujemy nie tylko po to, aby mieć gdzie mieszkać – traktujemy mieszkanie, dom czy działkę jak lokatę oszczędności. Polskę ogarnęła moda na inwestycje w mieszkania na wynajem. Wciąż panuje opinia, że na nieruchomościach nie można stracić. Ma ona jednak słabe fundamenty…
Mieszkanie jako lokata? Słabe fundamenty

temu

Ceny mieszkań galopują, ale kolejnych chętnych nie brakuje. Kupujemy nie tylko po to, aby mieć gdzie mieszkać – traktujemy mieszkanie, dom czy działkę jak lokatę oszczędności. Polskę ogarnęła moda na inwestycje w mieszkania na wynajem. Wciąż panuje opinia, że na nieruchomościach nie można stracić. Ma ona jednak słabe fundamenty…
Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

temu

W najbliższych latach lokaty bankowe można traktować bardziej jak sejf niż inwestycje – z tego zdaje sobie sprawę niemal połowa Polaków. Część z nich rozgląda się za bardziej dochodowymi formami lokowania oszczędności. Mężczyźni (44%) częściej niż kobiety (26%) deklarują poszukiwanie alternatywy dla lokat. Panowie częściej niż panie mają „na radarze” obligacje skarbowe i fundusze inwestycyjne, natomiast kobiety chętniej ulokują swoje oszczędności w mieszkanie lub działkę. Takie wnioski płyną z badania „Czy to już koniec niskooprocentowanych lokat?” zrealizowanego dla Avivy.
Mieszkanie jako lokata? Słabe fundamenty

temu

Ceny mieszkań galopują, ale kolejnych chętnych nie brakuje. Kupujemy nie tylko po to, aby mieć gdzie mieszkać – traktujemy mieszkanie, dom czy działkę jak lokatę oszczędności. Polskę ogarnęła moda na inwestycje w mieszkania na wynajem. Wciąż panuje opinia, że na nieruchomościach nie można stracić. Ma ona jednak słabe fundamenty…
Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

temu

W najbliższych latach lokaty bankowe można traktować bardziej jak sejf niż inwestycje – z tego zdaje sobie sprawę niemal połowa Polaków. Część z nich rozgląda się za bardziej dochodowymi formami lokowania oszczędności. Mężczyźni (44%) częściej niż kobiety (26%) deklarują poszukiwanie alternatywy dla lokat. Panowie częściej niż panie mają „na radarze” obligacje skarbowe i fundusze inwestycyjne, natomiast kobiety chętniej ulokują swoje oszczędności w mieszkanie lub działkę. Takie wnioski płyną z badania „Czy to już koniec niskooprocentowanych lokat?” zrealizowanego dla Avivy.
Chude lata na lokatach. Lepiej nie będzie

temu

Polacy od kilku lat nie mogą wyjść z szoku, że odsetki od lokat w bankach są tak niskie. Zwykle poniżej 1% rocznie. Za trzymanie pieniędzy na ROR-ach nie dostajemy z reguły nic. To się w głowie nie mieści, bo kilka-kilkanaście lat temu banki płaciły za depozyty 7-8%, a nawet więcej. Co się dzieje? Dlaczego bankom nie zależy na naszych oszczędnościach?
Mieszkanie jako lokata? Słabe fundamenty

temu

Ceny mieszkań galopują, ale kolejnych chętnych nie brakuje. Kupujemy nie tylko po to, aby mieć gdzie mieszkać – traktujemy mieszkanie, dom czy działkę jak lokatę oszczędności. Polskę ogarnęła moda na inwestycje w mieszkania na wynajem. Wciąż panuje opinia, że na nieruchomościach nie można stracić. Ma ona jednak słabe fundamenty…
Damsko-męskie spojrzenie na oszczędności

temu

W najbliższych latach lokaty bankowe można traktować bardziej jak sejf niż inwestycje – z tego zdaje sobie sprawę niemal połowa Polaków. Część z nich rozgląda się za bardziej dochodowymi formami lokowania oszczędności. Mężczyźni (44%) częściej niż kobiety (26%) deklarują poszukiwanie alternatywy dla lokat. Panowie częściej niż panie mają „na radarze” obligacje skarbowe i fundusze inwestycyjne, natomiast kobiety chętniej ulokują swoje oszczędności w mieszkanie lub działkę. Takie wnioski płyną z badania „Czy to już koniec niskooprocentowanych lokat?” zrealizowanego dla Avivy.
Chude lata na lokatach. Lepiej nie będzie

temu

Polacy od kilku lat nie mogą wyjść z szoku, że odsetki od lokat w bankach są tak niskie. Zwykle poniżej 1% rocznie. Za trzymanie pieniędzy na ROR-ach nie dostajemy z reguły nic. To się w głowie nie mieści, bo kilka-kilkanaście lat temu banki płaciły za depozyty 7-8%, a nawet więcej. Co się dzieje? Dlaczego bankom nie zależy na naszych oszczędnościach?
Wyniki finansowe Avivy w Polsce w 2017 roku. 

temu

Aviva. Społeczna z natury. Raport społeczny za 2017.

Zaufanie zobowiązuje - kampania wizerunkowa grupy CU

"Drzewo" to nowy film reklamowy, który emitowany jest od 1 czerwca w ramach dużej kampanii reklamowej prowadzonej przez grupę finansowo-ubezpieczeniową Commercial Union Polska.