Lepiej samemu zarabiać, niż finansować innych
Kopiuj tekst

24.02.2006

Lepiej samemu zarabiać, niż finansować innych

Tygodnik Wprost z 6 lutego 2006 zamieścił sponsorowany przez CU TFI artykuł pt. "Lepiej samemu zarabiać, niż finansować innych" autorstwa Ewy Bednarz. Szczególnie może on zainteresować przedsiębiorców i menedżerów firm oraz osoby zarządzające finansami. Najciekawsze fragmenty - poniżej. 

Rok 2005 był udany zarówno dla przedsiębiorców, jak i inwestorów. Indeksy giełdowe biły rekord za rekordem. Zyski przynosiły również papiery dłużne, a firmy zaczęły osiągać coraz lepsze wyniki finansowe. Inflacja wyniosła zaledwie 0,7 proc. rok do roku i była najniższa w Unii Europejskiej, co może mieć pozytywny oddźwięk również w tym roku. Może,  ale nie musi.

Specjaliści uważają nawet, że rok 2006 może być dla przedsiębiorców rokiem przełomowym i kreślą dwa scenariusze rozwoju gospodarczego. W optymistycznym tempo wzrostu będzie coraz szybsze i wyniesie 4,5 proc., wzrośnie popyt na towary, a Polska przez kolejne lata będzie czerpać profity z obecności w Unii Europejskiej. W pesymistycznym dopuszczają możliwość zmniejszenia dynamiki eksportu w związku z silnym złotym, wzrost bezrobocia i osłabienie popytu krajowego.
Przedsiębiorcy mają więc dylemat. Niektóre firmy już uwierzyły we wzrost gospodarczy i coraz odważniej myślą o rozbudowie mocy produkcyjnych. Małym i średnim firmom, pomimo generowania nawet dużych zysków, wciąż jednak trudno podjąć decyzję o inwestycjach. Zwłaszcza gdy nie mają opracowanej strategii na najbliższe lata i pewności co do dalszego, a przede wszystkim długoterminowego, wzrostu gospodarczego. Oszczędności czekają więc na lepsze czasy na lokatach bankowych.
Wiadomo jednak, że zamrożony kapitał nie pracuje. Kiedy trudno podjąć strategiczne decyzje, warto przynajmniej zadbać o gotówkę. Tymczasem rachunki bieżące, podobnie jak lokaty, są coraz niżej oprocentowane. Pierwsze z nich w ciągu roku mogą przynieść zaledwie 0,1 proc. zysku, drugie 2,7 proc. Po swoje sięgnie też fiskus. A kiedy oprocentowanie oszczędności porówna się z oprocentowaniem kredytów, okaże się, kto naprawdę finansuje bank.
Powinno się więc znaleźć rozwiązanie, które zapewni nie tylko ochronę oszczędności przed inflacją, ale również zysk. Najlepszą alternatywą dla krótko- i długoterminowych lokat bankowych oraz rachunku bieżącego są fundusze inwestycyjne. Dostęp do kapitału jest równie łatwy, a dodatkowo można osiągnąć wyższą rentowność i odroczyć naliczenie podatku od zysku do momentu wypłaty pieniędzy z funduszu. Nie trzeba też pamiętać o dniu zapadalności lokaty i jej przedłużaniu. A gdy do tego porówna się roczny zysk, to się okaże, że zamiast o 0,1 proc. można powiększyć swój kapitał o 4,8 proc., a zamiast o 2,7 proc. aż o 12,4 proc.
Tyle bowiem zarobiły w 2005 roku rekomendowane przedsiębiorstwom fundusze należące do Commercial Union: CU FIO Depozyt Plus i CU FIO  Ochrony Kapitału Plus.


CU FIO Depozyt Plus jest funduszem pieniężnym inwestującym w krótkoterminowe papiery dłużne. Jego największą zaletą jest bezpieczeństwo, stabilność wzrostu wartości jednostki uczestnictwa i ochrona przed inflacją. Może więc być traktowany jak podręczna gotówka, cały czas dostępna, a jednocześnie pracująca ze średnią rentownością  rynku pieniężnego.
CU FIO Ochrony Kapitału Plus również zapewnia stabilny dochód, ale dodatkowo, inwestując 15 proc. portfela w akcje, wykorzystuje okazje inwestycyjne, które pozwalają na zwiększenie zysków. Inwestycja niewielkiej części aktywów w akcje spółek o największym potencjale wzrostu nie oznacza jednak dużego ryzyka. W czasie zmiany koniunktury ich obecność w portfelu może zostać zredukowana do zera.

Dodatkowym profitem skorzystania z oferty Commercial Union TFI jest  uzyskanie dostępu do informacji i analiz opracowywanych przez najbardziej doświadczonych profesjonalistów.

Wybór sposobu lokowania gotówki należy do samego zainteresowanego. Ale czy warto utrzymywać bank zamiast zarabiać?
Powiązane artykuły
Rusza kampania telewizyjna Avivy „Wiem, czym oddycham”

22 października Aviva rozpoczyna kampanię telewizyjną, która jest elementem akcji „Wiem, czym oddycham”. Firma buduje świadomość, że powietrze w naszych mieszkaniach również jest zanieczyszczone przez smog i proponuje rozwiązanie – domowe oczyszczacze powietrza dla klientów wybierających ubezpieczenie na życie w Avivie. Z kolei w sobotę 27 października w Krakowie odbędzie się organizowany przez Avivę bieg w maskach antysmogowych – AirRun. Na stronie wiemczymoddycham.pl do 5 grudnia trwa głosowanie w konkursie na 100 zewnętrznych czujników jakości powietrza dla społeczności lokalnych.
Rusza kampania telewizyjna Avivy „Wiem, czym oddycham”

22 października Aviva rozpoczyna kampanię telewizyjną, która jest elementem akcji „Wiem, czym oddycham”. Firma buduje świadomość, że powietrze w naszych mieszkaniach również jest zanieczyszczone przez smog i proponuje rozwiązanie – domowe oczyszczacze powietrza dla klientów wybierających ubezpieczenie na życie w Avivie. Z kolei w sobotę 27 października w Krakowie odbędzie się organizowany przez Avivę bieg w maskach antysmogowych – AirRun. Na stronie wiemczymoddycham.pl do 5 grudnia trwa głosowanie w konkursie na 100 zewnętrznych czujników jakości powietrza dla społeczności lokalnych.
Aviva wprowadza OC z tytułu wykonywania zawodu

Aviva kontynuuje zapowiadany wzrost w ubezpieczeniach korporacyjnych i poszerza ofertę o kolejną kategorię ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej - OC z tytułu wykonywania zawodu.
Rusza kampania telewizyjna Avivy „Wiem, czym oddycham”

22 października Aviva rozpoczyna kampanię telewizyjną, która jest elementem akcji „Wiem, czym oddycham”. Firma buduje świadomość, że powietrze w naszych mieszkaniach również jest zanieczyszczone przez smog i proponuje rozwiązanie – domowe oczyszczacze powietrza dla klientów wybierających ubezpieczenie na życie w Avivie. Z kolei w sobotę 27 października w Krakowie odbędzie się organizowany przez Avivę bieg w maskach antysmogowych – AirRun. Na stronie wiemczymoddycham.pl do 5 grudnia trwa głosowanie w konkursie na 100 zewnętrznych czujników jakości powietrza dla społeczności lokalnych.
Aviva wprowadza OC z tytułu wykonywania zawodu

Aviva kontynuuje zapowiadany wzrost w ubezpieczeniach korporacyjnych i poszerza ofertę o kolejną kategorię ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej - OC z tytułu wykonywania zawodu.
Już blisko 300 lokalizacji czujników w konkursie „Wiem, czym oddycham”. Trwa głosowanie.

Z całej Polski płyną zgłoszenia nowych lokalizacji czujników smogu w konkursie Fundacji Aviva „Wiem, czy oddycham”. W akcji bierze udział blisko 300 miejsc. Czujniki jakości powietrza otrzyma 100 lokalizacji z największym poparciem w głosowaniu internetowym.
Rusza kampania telewizyjna Avivy „Wiem, czym oddycham”

22 października Aviva rozpoczyna kampanię telewizyjną, która jest elementem akcji „Wiem, czym oddycham”. Firma buduje świadomość, że powietrze w naszych mieszkaniach również jest zanieczyszczone przez smog i proponuje rozwiązanie – domowe oczyszczacze powietrza dla klientów wybierających ubezpieczenie na życie w Avivie. Z kolei w sobotę 27 października w Krakowie odbędzie się organizowany przez Avivę bieg w maskach antysmogowych – AirRun. Na stronie wiemczymoddycham.pl do 5 grudnia trwa głosowanie w konkursie na 100 zewnętrznych czujników jakości powietrza dla społeczności lokalnych.
Aviva wprowadza OC z tytułu wykonywania zawodu

Aviva kontynuuje zapowiadany wzrost w ubezpieczeniach korporacyjnych i poszerza ofertę o kolejną kategorię ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej - OC z tytułu wykonywania zawodu.
Już blisko 300 lokalizacji czujników w konkursie „Wiem, czym oddycham”. Trwa głosowanie.

Z całej Polski płyną zgłoszenia nowych lokalizacji czujników smogu w konkursie Fundacji Aviva „Wiem, czy oddycham”. W akcji bierze udział blisko 300 miejsc. Czujniki jakości powietrza otrzyma 100 lokalizacji z największym poparciem w głosowaniu internetowym.
Zbadaj płuca, bo smog szkodzi 

Smog to wciąż jeden z największych problemów ekologicznych i zdrowotnych w Polsce. Z danych WHO wynika, że 36 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w UE znajduje się w naszym kraju. Koszty leczenia schorzeń wywoływanych przez smog mogą wynosić nawet 30 mld euro[1] rocznie. Dlatego Aviva przygotowała drugą odsłonę kampanii społeczno-edukacyjnej „Wiem, czym oddycham” i została partnerem strategicznym Dni Spirometrii 2018. Celem tegorocznej kampanii, która startuje 1 października, jest promocja profilaktyki, zarówno w zakresie monitorowania jakości powietrza, jak i badań płuc. Dzięki konkursowi Fundacji Aviva ogólnopolska sieć zewnętrznych czujników smogu firmy Airly powiększy się o kolejnych 100 urządzeń. Ubezpieczyciel wspiera także darmowe badania płuc prowadzone w 236 placówkach medycznych w całej Polsce w dniach 1-6 października.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.