Grupa CU: wzrost aktywów najlepszą miarą
Sprzedaż grupy w Polsce i na Litwie przekroczyła 6 mld zł (o 60 proc. więcej niż przed rokiem) – motorem wzrostu były produkty ze składką jednorazową oraz bancassurance, czyli ubezpieczenia oferowane w bankach. Symbolem nowego etapu rozwoju grupy jest nowe logo i nowa tożsamość wizualna, wprowadzona w październiku 2007. Grupa realizuje strategiczne projekty: rozwija ubezpieczenia komunikacyjne CU Direct i tworzy spółki ubezpieczeniowe z Bankiem Zachodnim WBK. Składka przypisana brutto CU Życie po raz pierwszy przekroczyła 3 mld zł, a fundusz emerytalny CU wypracował najwyższą stopę zwrotu w branży za 2007 rok.
Osiągnęliśmy najwyższy poziom sprzedaży i najlepsze wyniki finansowe w historii. Utrzymujemy pozycję lidera rynku funduszy emerytalnych i indywidualnych ubezpieczeń na życie, a zarazem inwestujemy w przyszłość. Wprowadziliśmy ubezpieczenia komunikacyjne sprzedawane w systemie direct, czyli przez telefon i internet. W ten sposób zamierzamy też sprzedawać inne polisy majątkowe. Wspólnie z Bankiem Zachodnim WBK tworzymy dwa towarzystwa ubezpieczeniowe, które w III kwartale tego roku zaoferują klientom banku specjalnie przygotowane ubezpieczenia
Adam Uszpolewicz, prezes grupy CU Polska.
- Składka przypisana brutto po raz pierwszy przekroczyła 3 mld zł, rosnąc o 28 proc.
- Produkty ze składką jednorazową sprzedawane poza kanałem bancassurance, przede wszystkim nowy Bonus VIP, przyniosły składkę wyższą o 25 proc.
- Udział w rynku aktywów ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych utrzymuje się na poziomie 34,6 proc.; mierzony składką przypisaną brutto wynosi 12,3 proc. (dane po trzech kwartałach 2007 – wykresy w załączniku).
- Nowa sprzedaż poprzez bancassurance rosła najszybciej, zgodnie z trendami rynkowymi. Pozyskana składka, 560 mln zł, była trzykrotnie większa niż rok wcześniej, głównie dzięki współpracy z BZ WBK i Deutsche Bankiem PBC.
- Przebudowa portfela produktów: Nowa Perspektywa flagowym indywidualnym ubezpieczeniem na życie; Bonus VIP – ubezpieczeniem inwestycyjnym ze składką jednorazową.
- Bardzo dobre wyniki ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych: fundusze CU Dynamiczny i CU Akcji zajęły pierwsze i drugie miejsce w rankingu za ostatnie 5 lat, opublikowanym w „Rzeczpospolitej” (24.01.2008).
- W ubiegłym roku CU Życie wypłaciło klientom ponad 36 tysięcy świadczeń. Najwyższa wypłata z tytułu śmierci: ponad 3 mln zł łącznie z ubezpieczenia grupowego i indywidualnego. Najwyższa wypłata z tytułu niezdolności do pracy: ponad 460 tys. zł, zaś z tytułu opcji poważne zachorowanie – 250 tys. zł.

Najważniejsza korzyść dla klientów: najlepszy wynik inwestycyjny CU OFE wśród funduszy emerytalnych w 2007 roku.

- Jeden z dwóch najczęściej wybieranych przez klientów funduszy, zarówno wśród osób po raz pierwszych przystępujących do OFE (19,5 proc. spośród nich wybrało CU), jak i zmieniających fundusz (16 proc. wybrało CU).
- Bardzo mało klientów CU OFE rezygnuje z usług funduszu – wskaźnik odejść wśród najniższych na rynku, znacznie poniżej średniej (w 2007 roku 1,9 proc. klientów odeszło z CU OFE, zaś przeciętnie 3 proc. klientów odeszło ze swoich funduszy).
- Dodatnie dla CU OFE saldo transferów (czyli zmian funduszy przez klientów).
- Awans w rankingach pokazujących tempo przyrostu kapitału członków funduszy – średnia wartość środków na aktywnych rachunkach w CU OFE jest najwyższa na rynku, zaś odsetek rachunków bez składki – najniższy.
- Utrzymanie pozycji lidera rynku w kategoriach: liczba klientów, wartość aktywów, wartość składek przekazanych przez ZUS.
- Nagrody: Studencki Produkt roku 2007; nagroda „Byki i niedźwiedzie” dla najlepszego OFE w 2007 roku (przyznana przez „Parkiet”).
- Dobre wyniki CU PTE jako firma zarządzającej: koszty rosną wolniej niż przychody, a zarazem sumaryczne opłaty pobierane od klientów są najniższe na rynku (według raportu IGTE w 2007 roku wyniosły średnio 1,1 proc. aktywów).

CU TUO: start komunikacyjnych
- Wydarzenie roku: wprowadzenie do oferty pakietu ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawanych przez telefon i internet.
- Składka netto po raz pierwszy w historii spółki przekroczyła 100 mln zł.
- Wzrost składki głównie dzięki ubezpieczeniom dla klientów indywidualnych (zwłaszcza mieszkaniowym) i bancassurance. Klienci chętnie ubezpieczają mieszkania od razu na 2 lub 3 lata.
- W ubezpieczeniach dla przedsiębiorstw nadal wyczuwalny był spadek stawek przy szerszych zakresach ochrony.
- Większe koszty administracyjne spowodowane przygotowaniami do wprowadzenia ubezpieczeń komunikacyjnych i rozwojem platformy sprzedaży w systemie direct.
- Korzyści z ubezpieczeń dla klientów CU TUO: ponad 4 200 wypłaconych świadczeń z ubezpieczeń indywidualnych i ponad 700 z ubezpieczeń dla przedsiębiorstw. Ciekawy przykład: po pożarze domu jednorodzinnego wypłacono blisko 2 mln zł.

- Sprzedaż funduszy CU TFI, mimo trudnej drugiej połowy roku, była dwukrotnie wyższa niż przed rokiem, osiągając 1,5 mld zł.
- Sukcesem jest 46-proc. wzrost wartości aktywów funduszy na koniec roku mimo większej niepewności na rynku. Udział CU TFI w rynku wzrósł z 1,82 proc. na koniec 2006 do 1,94 proc. na koniec 2007.

- W grudniu 2007 roku spółka zmieniła nazwę z CU Litwa na Aviva Litwa.
- Zajmuje trzecie miejsce na rynku ubezpieczeń na życie i emerytalnych, ustępując tylko dwóm konkurentom bankowym – Hansa i SEB.
- Sprzedaż była o ponad 12 proc. większa niż przed rokiem, także dzięki rosnącemu zaangażowaniu w bancassurance. Składka brutto wzrosła o 46 proc.
