- utrzymanie przypisu w kluczowej linii biznesowej – ubezpieczeniach na życie ze składką regularną – w warunkach spowolnienia gospodarczego
- dyscyplina kosztowa
- wyższa zyskowność
- wzmocnienie pozycji na rynku ubezpieczeń majątkowych
- inwestycje w rozwój – nowe kanały dystrybucji (direct, spółki bancassurance z BZ WBK)
- sukces marki Aviva w Polsce
- poprawa poziomu satysfakcji klientów
W 2009 rok wkraczaliśmy w warunkach niepewności co do skali spowolnienia gospodarczego w Polsce i bessy na rynkach finansowych. Trudno było przewidzieć, jak w tej sytuacji zachowają się klienci korzystający ubezpieczeń i inwestycji. Nie przeszkodziło nam to w utrzymaniu poziom przypisu w najważniejszej linii biznesowej – ubezpieczeniach na życie ze składką regularną, co jest sukcesem w tych warunkach. Zwiększyliśmy udział w rynku ubezpieczeń majątkowych mimo bardzo dużej konkurencji. Utrzymaliśmy przy tym dyscyplinę kosztową i poprawiliśmy zyskowność. Z myślą o przyszłości kontynuowaliśmy inwestycje w platformę direct i spółki bancassurance z BZ WBK. Osiągnęliśmy doskonały wynik znajomości marki Aviva. Zwiększyliśmy też poziom satysfakcji klientów, na co miały wpływ szybsza wypłata świadczeń, usprawnienie obsługi i profesjonalizm naszych doradców ubezpieczeniowych.
Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce
Przeciętny czas rozpatrywania roszczeń został skrócony o 30 proc. Dotrzymujemy obietnic, jakimi dla naszych klientów są polisy ubezpieczeniowe. Skrócenie czasu rozpatrywania roszczeń to korzyść z integracji działów obsługujących klientów grupy, co zrobiliśmy przed wprowadzeniem marki Aviva.
Maciej Jankowski
Podstawą portfela Aviva TUnŻ są indywidualne i grupowe ubezpieczenia ze składką regularną, uzupełnione o element długoterminowego inwestowania.
W tym kluczowym segmencie zebraliśmy składkę na poziomie zbliżonym do tego z roku 2008. Dzięki kontroli kosztów i wyższym dochodom z działalności lokacyjnej osiągnęliśmy wyższy zysk niż w roku poprzednim. W 2010 roku koncentrujemy się na sprzedaży swoich podstawowych produktów – ubezpieczenia na życie Nowa Perspektywa z opcjami zdrowotnymi i wypadkowymi dla całej rodziny, ubezpieczeń grupowych z szerokim zakresem umów dodatkowych i programów umożliwiających regularne oszczędzanie. Liczymy na rozwój produktów trzeciofilarowych, bo społeczeństwo coraz lepiej uświadamia sobie potrzebę gromadzenia kapitału na dodatkową emeryturę.
Maciej Jankowski
Umocniliśmy naszą pozycję jako godny zaufania ubezpieczyciel podmiotów gospodarczych, co cieszy w sytuacji dużej konkurencji w tym segmencie i spowolnienia
gospodarczego.Składka z ubezpieczeń komunikacyjnych w 2009 roku wyniosła 86,5 mln zł wobec 51 mln zł w roku poprzednim. Nasi klienci znacznie częściej niż przeciętnie na rynku kupują nie tylko obowiązkowe OC, ale również AC i inne ubezpieczenia dodatkowe. Pakiet ubezpieczeń wybiera ok. 35 proc. naszych klientów, podczas gdy średnia w branży to 20-25 proc. Ujemny wynik techniczny i finansowy wynika z nakładów na rozwój platformy direct i ubezpieczeń komunikacyjnych. To długoterminowa inwestycja, która osiąga rentowność po kilku latach. W ostatnich miesiącach sprzedaż polis komunikacyjnych w systemie direct przekroczyła plany. Niedawno wprowadziliśmy też do sprzedaży przez internet ubezpieczenia turystyczne.
Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce
Znajomość marki Aviva przeszła nasze oczekiwania. Spontaniczna znajomość w styczniu 2010 roku, czyli po 7 miesiącach działań rebrandingowych, wyniosła 32 proc w naszej grupie docelowej. Natomiast wspomagana znajomość marki osiągnęła 62 proc. W związku tym sukcesem grupa posługuje się już wszędzie marką Aviva, dodając tylko w komunikacji marketingowej informację „dawniej Commercial Union”. Warto również podkreślić efektywność tych działań. Inwestycja, którą ponieśliśmy, jest znacząco niższa niż regularne budżety mediowe niektórych konkurentów. Aviva już od 2006 roku prowadzi badania satysfakcji klientów według metodologii NPS (Net Promoter Score). Wynika z nich, że coraz więcej klientów jest skłonnych rekomendować usługi grupy Aviva. Zdecydowanie wyprzedzamy konkurentów jeśli chodzi o zadowolenie z naszych usług. To efekt głębokich zmian, jakie wprowadzamy w grupie.
Dominika Kraśko-Białek, wiceprezes grupy Aviva w Polsce