Bardzo wyraźnie widać też umacnianie pozycji na rynku majątkowym, gdzie wzrost jest znacznie szybszy od branży i wyniósł 34 proc. w 2011 roku.
Jeśli spojrzymy na pozycję rynkową poszczególnych grup kapitałowych, a nie pojedynczych spółek, Aviva awansuje na dziesiąte miejsce w branży. Koncentrujemy się na kluczowych rynkach, gdzie zajmujemy pozycje w ścisłej czołówce. Wśród tych rynków jest Polska. Od dłuższego czasu zajmujemy czołowe miejsca w ubezpieczeniach na życie, funduszach emerytalnych i inwestycyjnych. Naszym celem jest dalszy rozwój również w segmencie ubezpieczeń majątkowych.
Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce
Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA
Większość przypisu pozyskuje z ubezpieczeń indywidualnych i grupowych ze składką regularną – w 2011 roku wartość składek zebranych w tej podstawowej grupie produktów wzrosła o 4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Zwiększyła się również liczba ubezpieczeń grupowych oraz łączna liczba osób objętych tymi programami, zwykle zakładanymi przez pracodawców. W efekcie składka z polis grupowych wzrosła w 2011 roku o ponad 12 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Nieznaczny spadek łącznej składki brutto w 2011 roku wynika z niższej sprzedaży ubezpieczeń inwestycyjnych ze składką jednorazową, uwarunkowanej niestabilną sytuacją na rynkach finansowych, a zwłaszcza spadkami na rynku akcji.
Z początkiem tego roku Aviva TUnŻ zaoferowała Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE), które uzupełnia ofertę grupy w zakresie trzeciego filaru.
Oczekujemy, że zainteresowanie będzie stopniowo rosło, zaś kulminacji spodziewamy się w listopadzie i grudniu. Liczymy na wzrost świadomości emerytalnej, zarówno poprzez działania edukacyjne branży, jak również debaty o zmianach w systemie emerytalnym, które mają duży oddźwięk w mediach.
Maciej Jankowski
W 2011 roku Aviva wypłaciła ubezpieczonym i uposażonym blisko 50 tys. świadczeń z ubezpieczeń na życie i umów dodatkowych na łączną kwotę blisko 206 mln zł.
Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych SA
Towarzystwo zawdzięcza ją m. in. rozwojowi sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, zarówno w kanale direct, jak również poprzez zewnętrzne sieci dystrybucji.
Znaczny wzrost sprzedaży, lepsza ocena ryzyka ubezpieczeniowego i sprawność operacyjna przyczyniły się do istotnego ograniczenia straty spółki.
Straty bilansowe w ostatnich latach wynikały przede wszystkim ze znacznych inwestycji w rozwój na rynku majątkowym.
Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce
Aviva kładzie nacisk na bardziej adekwatną, indywidualną ocenę ryzyka ubezpieczeniowego, odzwierciedloną w cenach polis. Przykładem jest najnowocześniejszy w Polsce system, oparty o geokodowanie, pozwalający na właściwą ocenę ryzyka powodzi w ubezpieczeniach masowych (np. domów i mieszkań).