Z badań ARC Rynek i Opinia, zrealizowanych w ramach Programu Aviva dla Młodych Rodziców wynika, że po narodzinach dziecka aż 79% rodziców (zarówno matek, jak i ojców) zaczyna przykładać coraz większą wagę do bezpieczeństwa rodziny. Myślą o przyszłości długofalowo (58%) i są mniej skłonni do ryzykownych zachowań (55%).
Wyzwania związane z narodzeniem dziecka sprawiają zatem, że rodzina się zbliża i skupia na najważniejszym celu, jakim jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa jej członkom. Z badań wynika także, że ojcowie i matki w pierwszych miesiącach życia niemowlęcia szukają realnej pomocy zwłaszcza w codziennych problemach związanych z opieką nad niemowlęciem, o jakich wcześniej nie mieli pojęcia. Kolki, wysypki, ulewanie, wysokie gorączki, dieta eliminacyjna to kwestie, z którymi od teraz muszą się borykać codziennie. To dlatego aż 1/3 z nich przyznaje, że w pierwszych miesiącach życia dziecka najbardziej brakuje im możliwości uzyskania porady medycznej przez telefon.
Mniej korzystają z używek typu alkohol, który osłabia ich poczucie kontroli. Ponad połowa badanych przyznaje też, że wzrastają ich umiejętności gospodarowania budżetem, stają się bardziej oszczędnymi i racjonalnymi konsumentami. Zaskoczeniem jest jednak to, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety, bardzo podobnie odpowiadali na pytania badaczy. Niezależnie od płci są zmobilizowani do tego, by lepiej planować swoją przyszłość i zadbać o bezpieczeństwo rodzin.
Małgorzata Ohme, psycholog współpracujący z Programem Aviva dla Młodych Rodziców