Polki wcale nie są rozrzutne

18.03.2015

Polki wcale nie są rozrzutne

Opublikowany

Badanie przeprowadzone przez Dom  Badawczy Maison dla Aviva Investors TFI łamie stereotyp Polki jako  kobiety rozrzutnej.  Jakie więc są zachowania i postawy kobiet wobec  finansów?

Finansowy portret Polki

Często słychać opinie – zwłaszcza  powtarzane przez mężczyzn – że kobiety nierozsądnie dysponują swoimi  finansami, wydają pieniądze na ubrania, kosmetyki oraz wizyty u  kosmetyczki czy fryzjera. Okazuje się, że to tylko stereotyp. Jak wynika  z badania obejmującego kobiety w wieku od 25 lat, o dochodzie  miesięcznym na osobę w gospodarstwie domowym na poziomie min.  1 500 zł,  Polki dbają o własne fundusze i wcale nie są rozrzutne. Aż 68% kobiet posiada oszczędności, a 43% pań nie ma żadnych długów. Ponad połowa stara się odkładać pieniądze regularnie.
Badanie przeprowadzone dla Aviva Investors TFI

Badanie przeprowadzone dla Aviva Investors TFI

Wyniki badania pokazują, że kobiety starają się wydawać pieniądze  z głową. Większość ankietowanych deklaruje, że posiada oszczędności,  choć często są one niewielkie. Traktują je jako swoiste ubezpieczenie  "na czarną godzinę", a więc na wypadek poważnej choroby czy  nieszczęścia. Liczna grupa chce po prostu dysponować oszczędnościami, by  mieć poczucie bezpieczeństwa, niezależności i wolności. Inne do  oszczędzania motywuje konkretny cel.

mówi Marek Przybylski, prezes Aviva Investors TFI

Ponad połowa badanych Polek (55%) oszczędza regularnie. Na  konkretny cel najczęściej oszczędzają kobiety najmłodsze (25-34 lata)  oraz Polki po 55. roku życia.

222222222.png
Kwota oszczędności, jaką  zazwyczaj dysponują Polki, to 1-10 tys. zł. Pieniądze najczęściej  trzymają na rachunkach oszczędnościowych w banku. Dalej w kolejności  znajdują się: lokaty oraz konta ROR. Coraz większą  popularnością cieszą się też fundusze inwestycyjne. Badania Domu  Badawczego Maison dla Aviva Investors TFI wskazują, że im wyższe  wykształcenie, tym większa otwartość na produkty finansowe i korzystanie  z różnych form inwestowania zaoszczędzonych pieniędzy.

Warto zwrócić uwagę na dużą  popularność rachunków oszczędnościowych - oznacza to, że klientki cenią  sobie płynne dysponowanie pieniędzmi bez utraty odsetek. Do kobiet  dociera też świadomość rekordowo niskich stóp procentowych. W tej  sytuacji nic dziwnego, że prawie 40% ankietowanych skorzystałaby z  bezpiecznej możliwości zarabiania o kilka punktów procentowych więcej,  niż w banku, gdyby taka oferta pojawiła się na rynku.

dodaje Marek Przybylski

Polki twardo stąpają po ziemi 

W sprawie finansów Polki są bardzo  rozsądne i twardo stąpają po ziemi. Dobrze zarządzają budżetem domowym,  wierzą, że trzeba mieć zawsze odłożone pieniądze niezależnie od dochodów  i większość ma jakieś odłożone pieniądze na czarną godzinę (53%). Także  ich marzenia wokół finansów są bardzo realistyczne, najczęściej  oszczędzają na cele związane z bliskimi: remont mieszkania, wspólne  podróże, wyposażenie domu.

mówi prof. Dominika Maison, założycielka Domu Badawczego Maison, który zrealizował badanie na zlecenie Aviva Investors TFI

333333333.png
*Badanie Domu  Badawczego Maison dla Aviva Investors TFI zrealizowano w dniach  15-24.01.2015 metodą wywiadów on-line na Ogólnopolskim Panelu Badawczym  Ariadna (CAWI) na ogólnopolskiej grupie 1032 kobiet w wieku 25 lat i  więcej, reprezentatywnej ze względu na wiek i miejsce zamieszkania, o  dochodzie miesięcznym na osobę w gospodarstwie domowym wynoszącym min.  1500 zł.

###

Aviva  należy do największych grup ubezpieczeniowych w Europie i jest liderem  rynku w Wielkiej Brytanii. Obsługuje 31 mln klientów w Europie, Azji i  Ameryce Północnej. Zarządza aktywami o wartości ponad 300 mld funtów. Aviva w Polsce działa od 1992 roku (do 2009 roku jako Commercial Union). Należy do  pionierów nowoczesnych ubezpieczeń na życie i liderów rynku funduszy  emerytalnych. Oferuje też produkty inwestycyjne, ubezpieczenia majątkowe  dla firm i klientów indywidualnych, grupowe ubezpieczenia na życie i  pracownicze programy emerytalne. Obsługuje 3,5 mln klientów i zarządza  aktywami powierzonymi przez klientów o wartości ponad 50 mld zł.  Dodatkowe informacje: www.aviva.pl, www.aviva.com.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Powiązane artykuły
O czym dzisiaj marzy Polka?

temu

W tym roku Polki chciałyby  przede wszystkim schudnąć i uprawiać więcej sportu. A jak już mają  oszczędzać, to na konkretny cel. Ich najlepsze wakacje to zorganizowany  pobyt all inclusive w 5-gwiazdkowym hotelu, a gdyby miały do dyspozycji  15 000 zł na zabieg kosmetyczny, najchętniej udałyby się na odsysanie  tłuszczu. Aviva Investors TFI zbadało potrzeby i cele współczesnych  Polek.
Gdzie po najlepszy kredyt mieszkaniowy?

temu

Najlepsze kredyty dla klientów z niskim wkładem własnym  oferują Pekao SA, Bank Zachodni WBK oraz Eurobank. Jeśli dysponujemy  większą gotówką na zakup własnego lokum, to najlepszą ofertę zaproponują  BPH, BPS oraz BGŻ.
Szybciej nie znaczy lepiej

temu

Szybciej nie znaczy lepiej – jak jeżdżą kobiety, a jak mężczyźni?                                                                                                                                               Spośród 10 osób posiadających prawo jazdy 4 to kobiety, a liczba ta z roku na rok rośnie.  Jednak wciąż powszechny jest stereotyp „kobiety za kierownicą”, która  rzekomo powoduje wiele stłuczek, jeździ mało dynamicznie i nieporadnie.  Jednak raporty dotyczące wypadków w Polsce obalają ten mit. Mężczyźni  spowodowali w 2013 r. aż 74,1 % wypadków, a tylko 21,4% z nich zdarzyło się z winy kobiet.  
Mocny trzeci filar albo emerytury poniżej społecznie akceptowalnej granicy

temu

Jeśli nie zwiększymy znacznie długoterminowych oszczędności, przeciętny poziom emerytury w stosunku do ostatniej płacy w Polsce spadnie do poziomu 37% przed połową tego stulecia – wynika z drugiej edycji raportu emerytalnego Avivy „Mind the Gap 2”. Dobry klimat dla trzeciego filaru może powstać, jeśli propozycje zawarte w rządowym planie budowy długoterminowych oszczędności zyskają szerokie poparcie  społeczne.

Szybciej nie znaczy lepiej

Szybciej nie znaczy lepiej – jak jeżdżą kobiety, a jak mężczyźni?                                                                                                                                               Spośród 10 osób posiadających prawo jazdy 4 to kobiety, a liczba ta z roku na rok rośnie.  Jednak wciąż powszechny jest stereotyp „kobiety za kierownicą”, która  rzekomo powoduje wiele stłuczek, jeździ mało dynamicznie i nieporadnie.  Jednak raporty dotyczące wypadków w Polsce obalają ten mit. Mężczyźni  spowodowali w 2013 r. aż 74,1 % wypadków, a tylko 21,4% z nich zdarzyło się z winy kobiet.