Wyniki finansowe grupy Aviva w Polsce w I połowie 2016
Wartość nowego biznesu
- Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych spadła w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 11% do 153 mln zł (ze 172 mln zł w 2015 r), co jest głównie efektem wprowadzenia podatku od aktywów oraz niższej sprzedaży produktów inwestycyjnych.
Wskaźnik rentowności operacyjnej
- Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych (COR) wyniósł 97,0% i uległ pogorszeniu o 2,3 punktu proc. (94,7% w 2015 r.)
Zysk operacyjny według IFRS
- Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 365 mln zł (397 mln zł w 2015 r). Oznacza to spadek o 8% w stosunku do I półrocza 2015 r. i o 3% po wyłączeniu wpływu podatku od aktywów
Dużym wyzwaniem dla branży ubezpieczeniowej w I półroczu 2016 r. było dostosowanie się do wchodzących w życie nowych regulacji. Zasadniczo przebudowują one zwłaszcza rynek polis na życie z elementem inwestycyjnym. Wprowadzenie niezbędnych zmian w modelach biznesowych wymaga czasu i wysiłku, co przekłada się na niższą sprzedaż. Nowym obciążeniem ubezpieczycieli jest podatek od aktywów, obowiązujący od lutego 2016 r.
Negatywny wpływ na wyniki branży mają też niskie stopy procentowe i wyceny akcji na warszawskiej giełdzie. Nie sprzyja też zmienność na rynkach finansowych oraz niepewność co do ekonomicznych efektów decyzji politycznych w Europie i w Polsce. W efekcie składka brutto w ubezpieczeniach na życie na rynku była w I kwartale o 20% niższa niż przed rokiem.
Mimo osłabienia wyników, które w tych warunkach było nieuchronne, Aviva radzi sobie z wyzwaniami lepiej niż większość konkurentów. Zawdzięczamy to silnej marce i pozycji na rynku, szerokiej gamie produktów (przede wszystkim ochronnych), wielokanałowej dystrybucji oraz postępującej cyfryzacji wsparcia sprzedaży i obsługi klientów.
Flagowym ubezpieczeniem na zdrowie i życie dla klientów indywidualnych i ich rodzin pozostaje Nowa Perspektywa, którą wzbogacamy o nowe elementy ochrony i usługi assistance. Ważnym obszarem rozwoju są ubezpieczenia grupowe, zwłaszcza dla małych i średnich firm. Wspieramy sprzedaż innowacyjnych pakietów Ty, Ja, My, przeznaczonych dla ludzi młodych rozpoczynających samodzielne życie (oraz ich rodziców), do singli i młodych rodzin. Zachęcamy klientów, by część środków z programu 500+ przeznaczyli na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego i ekonomicznego rodziny, a także oszczędzali z myślą o potrzebach rozwojowych dzieci.
Liczymy na ustabilizowanie zasad długoterminowego oszczędzania, co umożliwi szybszy rozwój trzeciego filaru emerytalnego jako ważnego źródła krajowego kapitału.
W I półroczu br. Aviva TUnŻ wypłaciła 27 981 świadczeń, łącznie blisko 133 mln zł. Najwyższe świadczenie z tytułu śmierci ubezpieczonego wyniosło 800 000 zł. Najwyższe świadczenia z jednej umowy to 1 mln 440 tys. zł – łącznie z tytułu śmierci, śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku i śmierci skutek nieszczęśliwego wypadku komunikacyjnego z ubezpieczenia grupowego.
W ubezpieczeniach majątkowych naszym celem jest poprawa rentowności portfela polis komunikacyjnych i dalszy rozwój sprzedaży ubezpieczeń mieszkaniowych oraz polis dla mikrofirm i MSP. Pogorszenie wyniku technicznego Aviva TUO w I półroczu wynika głównie z rosnących wypłat szkód komunikacyjnych, co jest zgodne z trendem rynkowym i wiąże się z wdrożeniem wytycznych KNF.
Efektem cyfryzacji jest fakt, że ok. 70% wniosków o zawarcie indywidualnych polis na życie trafia do nas w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza wystawienie polisy. Szybko rośnie liczba klientów korzystających z elektronicznego dostępu do iKonta – jest ich blisko 150 tys., o 73% więcej niż przed rokiem. W kwietniu udostępniliśmy elektroniczny Folder Potrzeb, który pomaga agentom w doborze ubezpieczenia na życie adekwatnego do oczekiwań klientów. Zastąpił on papierowy folder, który stosowaliśmy od wielu lat. Pracujemy też nad nowymi rozwiązaniami cyfrowymi wspierającymi pracę agentów i poprawiamy klarowność listów do klientów.
Intensywnie rekrutujemy nowych agentów do naszej sieci własnej i jesteśmy zadowoleni z ich efektywności. Rozwijamy też sieć placówek franczyzowych Aviva dla Rodziny – obecnie działa ich 12, planujemy kilka kolejnych.
Od sierpnia 2016 r. centrala Avivy w Warszawie przeniosła się do nowoczesnego biurowca Gdański Business Centre, dzięki czemu jednocześnie poprawiły się warunki pracy i zmniejszyły koszty eksploatacji.
Aviva w Polsce ma silną pozycję kapitałową. Nawet w niesprzyjających warunkach zewnętrznych pozostaje jedną z najbardziej rentownych grup ubezpieczeniowych, a zarazem jednym z największych płatników CIT i podatku od aktywów.
Adam Uszpolewicz, prezes Avivy w Polsce

