Wartość nowego biznesu
- Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie spadła w stosunku do roku poprzedniego o 9%, do 345 mln zł (378 mln zł w 2015 r.) – to głównie efekt podatku od aktywów oraz niższej sprzedaży polis inwestycyjnych.
Wskaźnik rentowności operacyjnej
- Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych (COR) wyniósł 96,1% i uległ pogorszeniu o 1,4 punktu proc. (94,7% w 2015 r.).
Zysk operacyjny według IFRS
- Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 778 mln zł, co oznacza spadek o 5% w stosunku do roku poprzedniego (815 mln zł w 2015 r.). Po wyłączeniu wpływu podatku od aktywów zysk operacyjny wzrósł o 2% w stosunku do roku poprzedniego.
W 2016 r. ubezpieczyciele dostosowywali działalność do wielu nowych regulacji i zostali objęci podatkiem od aktywów. Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych składki rosły w ślad za wypłacanymi świadczeniami, ale segment wciąż był nierentowny. Te uwarunkowania znacząco wpłynęły na sprzedaż i wyniki branży.
Według danych KNF po III kwartałach 2016 r., ubezpieczyciele życiowi zebrali składkę o 14,5% niższą niż w tym samym okresie 2015 r. W Avivie spadek był niższy niż średnio na rynku – utrzymujemy drugą pozycję pod względem składki. Pozostajemy natomiast, według naszych szacunków, liderem nowej sprzedaży ubezpieczeń na życie, choć ta wartość była o 9% niższa niż przed rokiem. To efekt mniejszego zainteresowania klientów polisami inwestycyjnymi, a także wprowadzenia podatku od aktywów (w 2016 r. spółki grupy Aviva zapłaciły łącznie 60,5 mln zł tego podatku).
Największy udział w sprzedaży indywidualnych polis na życie miała niezmiennie Nowa Perspektywa. Bardzo dobre wyniki osiągnęliśmy w ubezpieczeniach grupowych, które oferujemy głównie małym i średnim firmom. Składkę z „grupówek” zwiększyliśmy o 4,5%, do 325 mln zł, a nasze plany sprzedażowe przekroczyliśmy o ponad 40%.
Ponad 70% wniosków o zawarcie indywidualnych polis na życie otrzymujemy elektronicznie. Wprowadziliśmy też nowe narzędzie dla naszych agentów – tzw. chmurę sprzedażową. Umożliwia ona zbadanie potrzeb klienta, przedstawienie adekwatnej oferty, zapłatę pierwszej składki i rozpoczęcie ochrony ubezpieczeniowej podczas jednego spotkania z agentem. Zapracowani klienci doceniają tę możliwość.
W 2016 r. Aviva wypłaciła ze środków własnych 55 651 świadczeń z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 238 790 128 zł. Wypłaty po śmierci ubezpieczonych przekroczyły 78 mln zł, zaś wśród umów dodatkowych największy udział w wypłatach miały poważne zachorowania – w sumie do klientów trafiło blisko 40 mln zł. Najwyższa wypłata z tytułu niezdolności do pracy wyniosła 3 mln zł, a 3 najwyższe świadczenia z tytułu śmierci wyniosły: 1 mln zł, 810 tys. zł oraz blisko 800 tys. zł. Za tymi liczbami stoją konkretni ludzie, którym ubezpieczenia pomogły w trudnych chwilach.
Niedawno wprowadziliśmy nowe ubezpieczenie juniorGO, które daje rodzicom ochronę i pomaga zgromadzić pieniądze z myślą o edukacji i samodzielności dzieci. Ubezpieczenie, wspierane działaniami reklamowymi z udziałem Małgorzaty Kożuchowskiej, zostało dobrze przyjęte przez klientów i agentów. Kolejna nowość, tym razem naszego TFI, to Aktywny Plan Inwestycyjny, w ramach którego dobieramy fundusze do portfela klienta w ramach przyjętej strategii.
Uważamy, że trzeci filar emerytalny potrzebuje nowego impulsu do rozwoju. Zakładamy, że zostanie zrealizowany scenariusz przekazania 75% aktywów OFE na prywatne konta emerytalne, które klienci będą następnie zasilać kolejnymi wpłatami, premiowanymi ulgą w PIT. Liczymy też na rozwój planów pracowniczych. Chcemy uczestniczyć w zwiększaniu zasobów krajowego, długoterminowego kapitału. W 2016 r. składka łącznie na IKE i IKZE w Avivie wyniosła 138,6 mln zł.
Jesteśmy obecni we wszystkich ważnych kanałach sprzedaży ubezpieczeń i inwestycji. Inwestujemy w rozwój zarówno własnej sieci (ponad 2100 agentów), placówek franczyzowych Aviva dla Rodziny (mamy 16 placówek, kolejne 6 otworzymy w I półroczu 2017 r.), bancassurance (umowa z Eurobankiem) i kanału direct.
Stawiamy też mocno na dalszy rozwój w ubezpieczeniach majątkowych, gdzie w ubiegłym roku zwiększyliśmy składkę brutto do blisko 495 mln zł. Mimo wzrostu składek płaconych przez kierowców, ubezpieczenia komunikacyjne przyniosły branży blisko 800 mln zł straty po III kwartałach. W tej sytuacji w Avivie podejmowaliśmy działania zmierzające do poprawy rentowności portfela komunikacyjnego.
Rozwijamy sprzedaż ubezpieczeń mieszkań i domów, ubezpieczeń podróżnych, a także polis dla małych i średnich firm. Nasz kanał direct osiągnął w 2016 r. dobre wyniki, zwiększając właśnie sprzedaż ubezpieczeń mieszkaniowych przez telefon i internet. Dajemy klientom gwarancję, w ramach której większość szkód mieszkaniowych likwidujemy w ciągu 10 dni. Coraz więcej drobnych szkód likwidujemy już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej z klientem.
Adam Uszpolewicz, prezes Avivy w Polsce

